Fleet Sokağının Gizemi: Boris Johnson Üzerine Bir Makale Kayboldu

LONDRA – Geçen hafta sonu İngiliz gazetelerinde en çok konuşulan makale, İngiliz hükümetinin zirvesinde aşk, hırs ve yolsuzluğun önlenmesine dair sulu iddialara yer veren bir makaleydi. Sonra Cumartesi günü erken saatlerde The Times of London sayfalarından aniden kayboldu.

İki gün sonra, ortadan kaybolma koşulları gizemini koruyor.

Makale, Başbakan Boris Johnson’ın 2018’de dışişleri bakanıyken, o zamanki metresi Carrie Symonds’ı 100.000 pound (122.000 $) maaşla genelkurmay başkanı olarak atamayı önerdiğini bildirdi. Bayan Symonds, 2021’de Bay Johnson ile evlendi, ancak 2018’de hala önceki eşi Marina ile evliydi.

Carrie Johnson’ın bir sözcüsü Pazartesi günü yaptığı açıklamada, “bu iddialar tamamen doğru değil” dedi.

Times, uzun süredir siyasi muhabirlik yapan Simon Walters’ın makalesini 5. Sayfada yayınladı, ancak daha sonraki baskılarda onun yerine başka bir makale koydu. Haber gazetenin internet sitesinde yayınlanmadı. Daily Mail, raporun bir versiyonunu kendi web sitesi MailOnline’da yayınladı, ancak birkaç saat sonra sildi.

Hiçbir gazete kararını açıklayan bir açıklama yapmadı ya da hikayeyi geri çekmedi. Ve Bay Walters tamamen yanında olduğunu söyledi.

Bir telefon görüşmesinde, “Hiç kimse bana, ne yayınlandıktan önce ne de sonra, soruşturmanın kayıtlara göre inkar edilmesini teklif etmedi” dedi. “Bay. Johnson’ın ekibi de kayıt dışı bir reddetme teklifinde bulunmadı.”

Ancak Pazartesi günü Downing Street, temsilcilerinin makalenin yayınlanmasından önce ve sonra, muhtemelen hikayeye itiraz etmek için The Times ile temas halinde olduğunu doğruladı. Bay Johnson’ın kendisinin gazeteyle temasa geçmediğini, ancak kimin olduğunu söylemediğini söyledi.

İngiliz gazetelerinin makaleler için özür dilemesi veya makaleleri geri çekmesi alışılmadık bir durum değil. İngiltere’deki iftira yasası, davacıların, yanlış raporlama olduğunu iddia ettikleri için yayıncılara karşı dava kazanmalarını Amerika Birleşik Devletleri’ndekinden daha kolay hale getiriyor. Ancak bir basın bülteni sırasında bir makaleyi kaldırmak olağanüstü olacak kadar olağandışı ve cevapların olmaması, İngiltere’nin dedikoducu gazetecilik dünyasında ateşli bir spekülasyon gününü ateşledi.

The Guardian’ın eski editörü Alan Rusbridger, “Sherlock Holmes buna üç borulu bir sorun derdi” dedi. “Muhabir hala yanında dururken, hiçbir açıklama yapmadan önemli bir hikaye çıkarmak şaşırtıcı. Umalım da Times ve Mail bu gizeme biraz ışık tutabilir.”

Rupert Murdoch’a bağlı News Corporation’ın sahibi olduğu Times, karar hakkında yorum yapmaktan kaçındı. Ancak şirketten bir yetkili, ne olduğunu belirtmeden makaleyle ilgili “yasal sorunlar” olduğunu söyledi. Rothermere ailesine ait Daily Mail sözcüsü, yorum talebine yanıt vermedi.

Karışıklığa ek olarak, makaledeki ayrıntıların çoğu daha önce Lordlar Kamarası üyesi eski bir Muhafazakar Parti yetkilisi olan Michael Ashcroft tarafından yazılan Bayan Johnson hakkında her şeyi anlatan bir biyografide bildirildi. Daily Mail ve The Mail on Sunday, geçen Şubat ayında “First Lady: Entrika Carrie ve Boris Johnson Mahkemesinde” adlı kitaptan alıntılar yayınladı.

Kitaba ve The Times’ın haberine göre, Bay Johnson’ın, Bayan Johnson’ı genelkurmay başkanı olarak atama önerisi, bu konudaki etik ve politik sorunlara dikkat çeken Dışişleri Bakanlığı’ndaki yardımcıları tarafından çabucak susturuldu.

Pazartesi günü, Downing Street, Bay Johnson’ın başbakan olmadan önceki eylemleri hakkında yorum yapamayacağını söyleyerek hikayeyi doğrudan reddetmeyi reddetti. Ancak bir sözcü, Carrie Johnson’ın sözcüsü de dahil olmak üzere iddiaları reddeden açıklamalara işaret etti.

İngiliz medyasında iftira tehdidi çok gerçektir çünkü meşru bir haber kuruluşuna karşı işlem yapılırsa, iddialarının doğru olduğunu ispat yükü vardır. Bu, gazeteciler haberlerinin doğruluğundan emin olsalar bile, editörlerin bazen, itiraz edilirse bunu mahkemede kanıtlayabileceklerinden emin olmadıkça, bazen yayını erteleyebilecekleri anlamına gelir.

Bununla birlikte, bazı basın eleştirmenlerine göre, Johnson hikayesinin ortadan kaybolması, hükümet ile İngiltere’deki, Bay Murdoch ve The Mail’in yayıncısı Jonathan Harmsworth ve Dördüncü Vikont olarak da bilinen Tory yanlısı güçlü gazete sahipleri arasında sağlıksız bir yakınlığın altını çiziyor. Rothermere.

“Gerçeğe Saldırı” adlı bir kitap yazan gazeteci ve yayıncı Peter Oborne, “Boris Johnson’ın parti liderliği kampanyasının başlangıcından itibaren, Johnson siyasi operasyonu ile medya makinesi arasında bir birleşme gördük” dedi. Bay Johnson’ın sağ eğilimli gazetelerle olan bağlarını araştırıyor.

Yakın zamana kadar, hikayenin yazarı Bay Walters, The Daily Mail’de bir muhabirdi ve burada Johnson’ların Downing Caddesi’ndeki resmi konutunun başlangıçta bir Muhafazakar Parti bağışçısı tarafından ödenen maliyetli tadilatı hakkında birkaç hikaye yayınladı. Raporlar, projenin sorumluluğunu üstlenen Bayan Johnson için özellikle utanç vericiydi.

Bay Walters’ın en büyük destekçileri arasında, o zamanlar The Mail’in editörü olan ve onu tabloid’e alan Geordie Greig de vardı. Geçen Kasım ayında, Bay Greig bir güç mücadelesinde işinden atıldı. O zamandan beri, medya eleştirmenleri, The Mail’in Bay Johnson’ı çok daha az eleştirmeye başladığını, en gözle görülür şekilde Downing Street’teki kilitlenme partilerinde, başbakanın işine neredeyse mal olan bir skandal olduğunu söylediler.

Bay Greig ayrıldıktan kısa bir süre sonra, Bay Walters, Posta tarafından serbest bırakıldı. O zamandan beri serbest gazeteci olarak çalışıyor, The Mail’e katkıda bulunuyor, ancak The Times dahil diğer gazeteler için yazıyor. Geçen ay, Bay Walters, Johnson’lar ile başbakanın kır evi olan Chequers’deki baş kahya arasındaki ve kahyanın istifasına yol açan gerilimleri bildirdi.

En son makalenin çekilmesine yol açan olaylar dizisi belirsizliğini koruyor.

Times’ın editörü John Witherow, tıbbi bir prosedürden iyileşiyordu ve makale yayınlandığında geçen hafta görevde değildi. Bu, kağıdı yardımcısı Tony Gallagher’ın elinde bıraktı. Editörlerden hiçbiri yorum yapmadı ve Bay Walters gazeteyle yaptığı paylaşımları tartışmayı reddetti.

Stephen Castle raporlamaya katkıda bulundu